Відповідаємо на питання про інклюзивну освіту

Кожна людина, незалежно від стану здоров'я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення, має право на одержання освіти, якість якої не різниться від якості освіти здорових людей

Що таке інклюзивне навчання?

Поширеною є думка, що інклюзивне навчання – це лише навчання дітей із певними діагнозами, захворюваннями, в тому числі із інвалідністю, у класах загальноосвітніх закладів освіти. Проте ця думка є хибною.Закон України “Про освіту” визначив поняття особи з особливими освітніми потребами. Це “особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту”.

Тобто до категорії таких осіб можуть підпадати не тільки учні з інвалідністю, а й внутрішньо переміщені особи, діти-біженці та діти, які потребують додаткового та тимчасового захисту, особи, які здобувають спеціалізовану освіту та/або можуть прискорено опанувати зміст навчальних предметів, учні з особливими мовними освітніми потребами (наприклад, ті, які здобувають загальну середню освіту мовами, що не належать до слов’янської групи мов) тощо.

Інклюзивне навчання полягає в тому, що в звичайному класі вчаться звичайні діти, просто деякі з них вчаться трошечки по-іншому . Але в такому класі ні в якому разі не має бути відокремлення одних дітей від інших (навіть на рівні риторики). З урахуванням рекомендацій спеціалістів та настільки, наскільки це можливо, у такому класі налагоджується спільне навчання.

Чи не знижується якісь навчання в інклюзивному класі?

Наявність у школі дітей з особливими освітніми потребами підвищує кваліфікацію вчителя. Учитель вчиться бути уважним до цієї дитини. Якщо він навчиться бути уважним до неї, то й почне більш уважно ставитись до інших дітей. Натомість учні, які бачать, що дитина, яка має певні труднощі в навчанні, вчиться краще та старанніше, починають показувати вищі результати в навчанні.

Скільки вчителів працює в інклюзивному класі?

В інклюзивному класі працює вчитель та   асистент вчителя.

Які обов’язки має асистент вчителяВін є асистентом саме вчителя, а не дитини.

 Це означає, що він не прив’язаний до однієї чи кількох дітей, а працює зі всім класом.  Так, часом дитині з особливими освітніми потребами необхідно приділити більше часу, щоб, наприклад, пояснити завдання, але асистент учителя так само може пояснити щось й іншим учням.Окрім того, своєю роботою асистент може звільнити більше часу вчителю для пояснень. Наприклад, поки асистент щось роздруковує чи роздає навчальні матеріали, вчитель ще раз роз’яснює тему або ще якось залучає дитину з особливими освітніми потребами до спільної роботи в класі. Адже спільна робота – головна мета інклюзивного навчання. 

Що це за інклюзивно- ресурсні центри?

Це установи, в які зможуть звернутись батьки дітей віком від 2 до 18 років для здійснення комплексної оцінки дитини, визначення її особливих освітніх потреб та розробки індивідуальної програми розвитку (із зазначенням усіх рекомендацій щодо особливостей навчання) та отримання корекційних та реабілітаційних послуг. Фахівці центрів співпрацюватимуть із закладами освіти, допомогаючи в організації інклюзивного навчання, облаштуванні освітнього середовища. Саме ресурсні центри надаватимуть рекомендації школі щодо особливих освітніх потреб учня, корегуватимуть його індивідуальні програми розвитку протягом періоду навчання 

  Які переваги інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами?

Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується:

моторний;

мовний;

соціальний;

емоційний розвиток дитини.

У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.

Процес інтеграції буде вважатися повноцінним, якщо забезпечуватиме три умови:

  • навчання кожної дитини відповідно до її особливих освітніх потреб і потенціального розвитку;
  • можливість дитини відвідувати навчальний заклад, живучи в сім’ї, а батькам – виховувати власну дитину;
  • розширення кола спілкування дитини з особливостями психофізичного розвитку та підвищення якості її соціальної адаптації.

Реалізація цих умов потребує зламу стереотипів та оволодіння новими формами роботи всіма учасниками педагогічного процесу.

В нашій школі:

-         створюються  умови  для формування партнерських відносин між вчителями, спеціальними педагогами та сім'ями дітей з особливими потребами;

·         - здійснюються  різнопланові цілеспрямовані спостереження  щодо з'ясування можливостей і потреб "особливих дітей";

·         -розробляються індивідуальні  програми розитку дітей зособливими освітніми потребами.


Взаємодія з батьками

Основою для успішної інтеграції дитини в суспільство є не тільки взаємодія спеціалістів , але і батьків дитини . Важливою в роботі психолога є робота з батьками «особливої» дитини. Вони активно залучаються до організації корекційно-виховного процесу. Оскільки розвиток та виховання дитини з особливими потребами потребує спеціальних знань про захворювання, його наслідки, потенційні можливості дитини. Батькам надаються  поради та рекомендації по вирішенню повсякденних проблем, пов’язаних з вихованням.

Із чого починається співпраця? Звичайно, зі  знайомства. Щоб забезпечити дітям з особливими потребами активної життєдіяльності у колективі однолітків, педагоги мають знати особливості дітей, їхні можливості й уподобання. Зустрічі педагогів з батьками допомагають визначитися, якої саме допомоги потребує дитина, отримати вичерпну інформацію про неї.      Таке партнерство створює умови для ефективного включення дітей з особливими потребами в освітній процес, сприяє досягненню головної мети - успішному особистому розвитку кожної дитини, підготовці її до незалежного життя.

   Доцільно зазначити, що соціальна інтеграція дитини з особливими потребами в середовище дітей з нормальним розвитком є не тільки бажаною, а й обов'язковою умовою його подальшого особистого розвитку й адекватної соціальної адаптації.

Ми повинні пам'ятати:

   1. У кожній дитині закладені можливості і здібності, які необхідно розкрити, підтримувати і розвивати.

   2. Кожна дитина є унікальною особистістю.

 3. Порушення інтелектуального розвитку - це порушення у сфері розуміння. Несприятливе оточення перетворює це на недолік, значить, це проблема оточення, а не хворого.

https://1.bp.blogspot.com/--TvaBzNxx6g/XY4MziZodEI/AAAAAAAAASA/NJ8oDLnz4l43wahwEJVH3en5TTo7QHMowCLcBGAsYHQ/w1200-h630-p-k-no-nu/6.jpg

     4. Дитина з особливими освітніми потребами має можливість прожити хороше і різноманітне життя. Давайте надамо їй цю можливість! 

 

 

 

 

 


 

Корисні поради під час карантину, якщо іграшки набридли, на допомогу прийдуть 

*****ДЕСЯТЬ ПОМІЧНИКІВ*****

ПАЛЬЧИКАМИ ГРАЄМО - МОВУ РОЗВИВАЄМО


 

Корекційно-розвивальні технології

На допомогу батькам при роботі та розвитку дітей


 

Усуваємо дефекти мовлення дитини вдома. Добірка логопедичних скоромовок

Чистомовки